lørdag, februar 26, 2011

Referat fra Bokasyl 25022011

Unnis tanker:
Har egentlig ikke så mye å skrive om troll, men tenker det var interessant med hvor forskjellig man kan oppfatte ting. Jeg syntes filmen Trolljegeren var utrulig teit og at mangelen på komplott bare virket som at man her så en mulihet til å lage noe "Hollywoodsk" uten å lykkes, men jeg ser absolutt poenget utifra din synsvinkel. Det er jo interessant hvordan filmen tolker innholdet i en historie fremfor hvordan boka formidler samme historie. (ikke spesielt relatert til denne historien). Steven Spielberg var vel den første som fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på en med sin Jurrassic Park, der han spiller på frykten som et drivende fenomen, i allefall slik jeg opplevde det da jeg etter mange år "turte" å se den. Jeg tenker og at filmene om Hulken og King Kong og handler om troll som i seg selv ikke er uovervinnelige, selv om de fremstår slik i begynnelsen.

Unns innlegg:
Mange takk for en kjempeinteressant trollkveld! Jeg er ikke så god til å ta ordet i så engasjerte forsamlinger, men jeg stortrivdes likevel. Jeg skal nå undersøke om jeg kan komme ut over min oppfatning av Kittelsen-trollene som mer eller mindre ufarlige skapninger uten betydning for meg. Inntil videre litt Jonas Lie:

I første stadium lever trollene ifølge Jonas Lie inne i menneskene som temperament, naturvilje og eksplosivkraft. "Det er egentlig et Skridt længere fremme og over dette, naar den lever som Angst, Mørke- og Spøgelserædsel. Angsten er Menneskehedens første Arbejde i Følelsen for at skille sig fra og løfte sig ud af det elementære, og følges af alskens Kunster og manende Midler for at tvinge det under sig. Og, hvor langt dette Troldstadium følger Mennesket ogsaa ind i deyt civiliserede Liv, vilde være en ganske nyttig og belærende Paavisning, maaske ogsaa en noget overraskende."

Dette er skrevet i 1891, altså i nyromantikkens blomstringstid, men før Jung.




Mariannes bilder:






Hannas bidrag til referat:
Å leve er kamp med trolle 
I hjernen og hjertets hvelv
Å dikte , det er å holde
En dommedag over seg selv

H ibsen
For å finne det korrekte sitatet , kom jeg borti følgende lenke

Jorsols bidrag til referat:
Unn nevnte boken at Jonas Lie har skrevet to bøker om Troll. Den ble Jorunn veldig nysgjerrig på. Jorsol Googler og finner at Jonas Lie har sagt:  "At det er troll i mennesker, vet alle som har litt øye for den slags.” Interessant…hmmm. Js tenker at det må være en moderne forestilling…at trollet har krøpet inn i oss mennesker…og blitt en del av vårt psyke…mon tro det henger sammen med Jungs arketyper…eller hva mener Bitten? Jorsol tenker at Trollet…i likhet med Gud…i tidligere tider var eksterne aktører. Men i og med individualismen så har Troll, gud og faen flyttet inn i menneskets skjel eller psyke. Det er blitt psykiske størrelser i det morderne individuelle mennesket.
Vi snakket også om filmen Trolljegeren: En herlig film…tenker jorsol. Filmen mangler dramaturgi (?). En antifilm. Andre filmer om monstre har jo, etter som jeg har forstått, en drivende dramaturgi…et plott…et nøye plassert vendepunkt / klimaks etc…etc… Det som var så herlig med Trolljegeren var denne totale mangelen på Plot og driv. En antiHollywoodfilm. Men det paradoksale er at denne ”anti”filmen spiller på at vi kjenner den tradisjonelle dramaturgi…og den spiller på at våre forventninger ikke blir innfridd.
Flere innlegg kommer senere.

3 kommentarer:

Oløf. G sa...

Takk for at jeg fikk være med i Bokasylet. Må si at jeg opplevde kvelden som intresang og et annerledes møte for min del. Blir gjerne med 18 mars. Jeg har møtt mine troll. Noen små og andre store. Jeg ser nyttigheten ved å møte våre troll. Få de frem i lyset slik de sprekker. Det hender de kommer til bake. men da kjenner jeg det så gott at jeg vet hvordan jeg skal få det til å sprekke. De blir mindre for hver gang de dukker opp. For så å forsvinne helt. Det er fortsatt et par troll i meg jeg jobber med. Det største og elste heter selvfølelsen. Det skal ha meg til å tru at jeg ikke duger og alle andre er bedre en meg. Jeg har gått 5 på. men trollet er så destruktivtat jeg må bare av live det. kan ikke leve i illusjonen om at jeg ikke duger. i denne kampen søker jeg til Gabriell. Den autoritære. Saturn og dens kraft. Solar plexus og gulfargen i det 3 sjakra. Det er første gang jeg søker til Gabriel. jeg har søkt til Mikael. Jeg tar på meg hans kappe og mitt sverd i min hånd. Så møter jeg utfodringene i kjærleiksånd. De pleier å smuldre opp. Det kan ta tid men det gjelder å være tålmodig. Dette ble mine assisasjoner i forhold til tema. Gleder meg til Eros og Platons syn på kjærligheten. tar turen innom biblioteket i morgen. NAMASTE

marianne sa...

"Når trollmor har lagt sine 11 små troll, og bundet dem fast i halen, da synger hun sakte for 11 små troll de vakreste ord hun kjenner..." den gamle barnesangen får meg jamen til å tro på det gode også i trollene... jeg er kanskje godtroende... Jeg gir tankene frie tøyler og de fører meg videre til å tenke at det må jo bety at vi kan bli venner med trollene, vrenge fram gosida ved dem så og si... hos våre egne troll. Som hos deg Oløf, og mange mange andre - særlig medsøstre - er ett av de store og virkelig sterke trollene det som heter dårlig selvfølelse. Vi var jo også inne på temaet "snill pike". Disse tingene henger nøye sammen. Snille piker har ofte dårlig selvfølelse. Kan vi gjøre dette trollet til vår venn? På det viset at vi bruker dets negative påvirkning i oss til å jobbe mot å bli sterkere, tydeligere, modigere, mindre "snille". Jeg gjør det i min kamp mot dette trollet. Ok vil du sloss? Jeg skal sloss med deg og mot deg, jeg! Her skal du motstand finne!
Jeg spurte om det er slik at ondskap gir, eller er ensbetydende med, styrke? Troll har ondskapen i seg - de er visstnok også sterke. Jeg vil ikke være med på det! Jeg er naiv og tenker: Godhet gir styrke. Vær god mot deg selv. Da mister trollet sin glans, du blir selv sola som forsteiner trollet.

Oløf.G sa...

Vi skal sloss mot trollene jeg er klar. Ja gjøre de til våre venner og forsteine de med vårt eget lys. Det liker jeg