lørdag, januar 03, 2009

Andromake


Vårsemesterforslag:

Teaterasyl: Vi går og ser Andromake av Jean Racine som har premiere på det Norske teateret 20.03.09. Om stykket:
Andromake handlar om menneske som er slavar for sine sterke kjensler og som gjer grusomme handlingar i kjærleikens namn. Racine skreiv stykket i strenge klassiske alexandrinar. Her nyttar han teknikk frå Commedia dell'arte der alle elskar nokon som elsker ein annan, men utan den sjølvsagte løysinga på slutten. Denne framsyninga av Racines Andromake er ein omarbeidd versjon av Jon Fosse. (link)

Bokasyl: Lese Andromake av Racine. Den fins i to eksemplarer på Deichmanske, svensk oversettelse... Også skulle vi lese om hvem hu dama var i den greske opprinnelsen: hun fins i Homers Illiaden (huffamei ska vi lesa illiaden?), i Euripides Andromake, nevnt i Aeneiden også.

Filmasyl: Så skal vi se Resnais I fjor i Marienbad (en gang til) fordi i cinéromanen/filmmanuset til Alain Robbe-Grillet sier X at A en gang i fjor hadde begynt å gi navn til parret i statuen som går igjen i filmen (som kan ses som en mise en abyme i forhold til hele stykket), hvor A skal ha foreslått at det forestiller Pyrrhus og Andromache (eller Helena og Agammemnon).
Så vi skal altså forfølge Andromake opp gjennom kulturen vår i vår.
Hva blir rekkefølgen?
Hvilket antikk stykke skal vi ta?
Blir dette for heavy for oss?
PS. Visste dere at Andromake nesten har fått en samleiestilling oppkalt etter seg: "Hektor og Andromake var rekna som eit ideelt ektepar. På gamle greske vasar ser ein at ho sit på skrevs over honom; ho trøystar sin trøytte krigar og tilfredsstiller honom av di han har vore i kamp. Denne samleiestillinga er oppkalla etter Hektor, og er såleis kalla «Hektors hest»."(se kilde) Dvs det er Andromake som er hesten, altså er den oppkalt etter henne.

12 kommentarer:

Jorunn Solli sa...

Bra initiativ Nina ;-)
De hadde ikke Andromake på Bærum biblo, så jeg holdt av ett eksemplar på Deichman i tilfelle vi skal legge opp den. Vi kan jo bytte på å ha den eller kopiere den. Hvis vi skal la boka gå på omgang foreslår jeg at vi leser den til februarasylet 27.02. Og ser I fjor i Marienbad i januar 30.01. Jeg har filmen, men hvis noen vil se den i forkant, har jeg sørget for at de har kjøpt den inn på bærum biblo. Det går jo også an og forberede seg ved å lese div sekundærlitteratur. Alain Robbe-Grillet essay: ”For en ny roman” er morsom og grei. + at jeg væffal skal lese Ninas eksamensoppgave. Andromake går fredag den 27 mars på det norske, så da kan vi kanskje gå på den. Vi kan jo bestille så fort som mulig hvis det passer for alle. Sjekk at det ikke kræsjer med vinterferie etc.
Vi må bestemme oss rask sånn at vi kan bestille teaterbilletter
Da gjenstår bøker for april mai og juni. Kan jo ta for oss noen av Montagnes nyoversatte Essay?
Flere forslag

Anonym sa...

Vovv, vovv, vovv!!!
Nå føler jeg for å sette på (nød)bremsene her!!! Mister litt pusten og ønsker å systematisere lesingen litt. Jeg foreslår at vi leser klassikerne først. Deretter Racine, så film og teater, i den rekkefølgen. Hvis det kræsjer med teateroppsetningen kan vi selvsagt bare gå og se, men jeg ønsker sterkt å lese klassikerne før teaterasylet. Jeg tror ikke vi skal ha noen problemer med å lese Illiaden etc. Den som synes det er vrient, kan evt. bare lese de delene der Andromake dukker opp. Disse verkene er som rene eventyrlesningen, hvis jeg ikke husker helt feil. At det går på rim og ny norsk er jo en individuell sak,i forhold til hvor vanskelig man synes det er,men min erfaring med det er også at det bare gjelder å lese seg inn og så glemmer man helt at man syntes det var vanskelig til å begynne med. Så der er jeg optimist og tror absolutt at vi er kapable. Filmasyl kan vi ta når som helst, så der vil jeg også gjerne at vi leser Racine FØR film. Dette er bare mine ønsker, altså. Begynner uansett med Illiaden osv. så snart som mulig.

ninsve sa...

Jeg har lest partiet i Aeneiden i dag, der hvor Andromake dukker opp, og så har jeg begynt på begynnelsen, det er morsom lesning!
Jeg vil også bestille meg et eks Racine. Og Illiaden. Enig med Tonje om rekkefølgen. Klassikerne først.

Jorunn Solli sa...

Ok. jeg er demokratisk innstilt og har i grunnen sett Marienbad nok for en tid (t.o.m. lest oppgaven til nina i natt ;-))). Skal vi lese klassikerne til fredag 30. Januar. Racine til febrarasylet ( 27.02) og teater i (27.) mars og film i april. Essay i mai og uvisst til juni. Åpen for forslag. Hvilken dag skal vi gå på teater fredag 27. mars eller 28. ? eller tysdag 31. Jeg kan alle dager, og jeg kan godt bestille når vi blir enige om tid og sted. Fint å få satt fast hele våren sånn at jeg kan sende informasjon til folk og fe.

Anonym sa...

Teaterasyl fredag 27. mars? For meg høres det fint ut. Nina kan være den som bestemmer mest, siden hun har flest punkter på agendaen for tida.
Klarer vi klassikerne innen 26 dager? Blir en akutt innleggelse på biblo i morgen ser det ut til :-)))

Jorunn Solli sa...

Jeg skal fiks klassikerne til 30. January. Skal vi møtes på www.copaconoro.no ?
Racine 27.02? Er dere enig at vi kan lese noen av Montagnes essay til mai? Kanskje noe lyrikk til juni? Fint om vi har en liste klar. Hva med ”De ondes blomster” av Baudelaire . Vi har jo allerede tangert Rimbereids Herbarium ;-)

ninsve sa...

Jeg går for teater fredag 27.3..
Klassikerne er bestilt, så det skal jeg nok greie. Syns vi skal ta noe skrevet av en dame i juni, så vi får en viss balanse. Gjerne dikt. Hva med Tone Hødnebøes siste "Nedtegnelser"? Eller Trude Marsteins "Gjøre godt" (vet dere har lest den, men jeg vil også det). Eller "Vente, blinke" av Gunhild Øyehaug. Noe av Sarraute eller Duras (som ikke var på pensum) kunne vært interessant.
Montaigne er jeg helt for. Da har vi litt tid til å finne ut hvilke essays, for vi kan vel ikke ta alle, det er 900 sider ca.

Jorunn Solli sa...

Ok ;-) Da leser vi Illiaden og Euripides tragedie til 30.01. Jeg stemmer for Tone i juni. Den første boken av M´s sine essay kjøpte jeg i dag, og vi kan gjerne legge den opp i mai. Februar Racine og teater i mars.
Skal vi møtes på copa con oro?
Jeg har kopiert 2 eks av Racines Andromake. Jeg vil ha ett selv, og gir gjerne bort det andre. Jeg skal levere originalboka på bibliotekt sånn at flere får tilgang.

ninsve sa...

Copa er vel ok.
Finner ikke det Euripidesdramaet på biblo - er det et tapt verk tro? Har dere funnet den. I tilfelle er det kanskje nok med Iliaden. Jeg kan eventuelt kopiere opp de aktuelle sidene i Aeneiden.
Jeg låner et eks Racine selv.

Jorunn Solli sa...

Fint om du kan kopiere de aktuelle sidene fra Aeneiden. Jeg har også prøvd å finne Euripidesdramaet på biblo, uten å lykkes. Iliaden er jeg den lykkelige eier av. Vi kan jo også prøve å finne andre tekster / bilder som er relatert til Andromakeskikkelsen. Tonje: da kan jo du få mine koper av Racine.

Anonym sa...

Har vært litt ute av synk her, ser jeg. Jeg har en engelsk versjon av Aeneiden fra biblio. Har bestilt Racine, vil gjerne på teater 27. og vil også lese M. men ikke Hødnebø. Finnes det noe freskere og yngre eller eldre og tøffere? Kjenner ikke Øyehaug og er alltid klar for noe nytt. Copa er ok. Hvis ikke er jo Mogador et rolig sted. Likeledes Rådhuskroa i Sandvika...hehehe.

Anonym sa...

Hei!



Eg kom over sida dykkar, og las at de skal lese og sjå Andromake i vår!



Framsyninga vi set opp, er ein versjon av Jon Fosse. Dersom de er interesserte i å også lese denne, kan eg sende den over elektronisk til deg.



Vi synest elles at det er veldig gøy at de les stykka våre og kjem for å sjå framsyninga etterpå – slike oppvakte publikumarar vil vi ha fleire av!



Litt nysgjerring - Kor mange er det som kjem frå lesesirkelen din?



Beste helsing Åsne Dahl Torp



Det Norske Teatret